Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra (Nieren)

• Onderwerp-starter Onderwerp-starter Jbo
  • Startdatum Startdatum

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Jbo

Kitten
Sinds een paar weken, is mijn kat Indie erg afgevallen. Ze at nog wel, maar meer alleen de saus. Donderdag 5 mei bij de DA geweest voor bloedonderzoek. Er is iets vreemds in haar waarden, bij de meeste katten is de fosfor waarde gestegen bij problemen met de nieren, bij haar niet, deze is zelfs te laag.

SDMA : 25 (moet zijn 0-14)
Crea : 175 (moet zijn 71-212)
Urea : 14.1 (moet zijn 5.7-12.9)
Phos : 0.96 (moet zijn 1-2.42)

Dus de SDMA en Ureum is veel te hoog, de Fosfor te laag, maar de crea goed.

Ook urineonderzoek laten doen. Deze zat op 0,30 en moet onder de 0,33 zijn. Dus niet heel schokkend volgens de arts.
Maar wel dichtbij de grens.

Ik heb voor Indie Pronefra gekregen en Semintra. Plus dat ze op een nier dieet moet.
Gezien haar urine onderzoek en de uitscheiding van eiwitten vraag ik mij af of Semintra wel goed is om te geven. En gezien haar lage fosforwaarde, is het wel goed om Pronefra te geven?

Ik ben hier al wel vanaf vrijdag mee begonnen, op advies van de DA. Maar ik merk nog weinig.

Wie heeft ervaring met het nier dieet en Semintra, en na hoeveel dagen gaat het werken, zul je resultaat moeten gaan zien / merken ?

Het zijn heel goede medicijnen waar heel veel katten het goed op doen samen met ene dieet.
Ik heb wel laatste tijd vaker gehoord dat semintra moeilijk te vergrijgen is en dat zelf nederlanders het in belgie proberen te kopen via via;

Maar bij nierkatten als je vroeg erbij bent kunnen ze nog jaren mee.

Ik heb zelf nierkatjes gehad die het goed deden op chinese kruiden daar ik ze niet op een apart dieet kan zetten wegens grotere groep .. Maar dit moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk wat beste is.

Wanneer de nieren beschadigd zijn herstellen ze niet meer. Mijn kater krijgt naast Semintra ook nog iets voor zijn hart Fortekor. Ik geef Trovet Renal en Oxilate. De kat mag zeker niet afvallen en moet blijven eten.

Mijnn15-jarige poes Snoopy krijgt dit sinds ze enkele maanden geleden heel slechte waarden kreeg bij haar nieren, m.a.w. nierfalen. Ze at bijna niks meer en de kattenbak zat vol met grote klompen "urine-pannenkoeken"! Dit herinnerde aan onze vorige poes Maya die dit ook had jaren geleden. De naam van haar medicijn weet ik niet meer, maar dankzij dit en een streng dieet leefde ze toch nog 2 jaar na die diagnose. Zij at wel nog goed en aanvaardde zonder grommen de het dieetvoer van Sciende Hill voor nierpatiëntjes. Met Snoopy gaat het wel veel moeilijker, want weigerde eerst alles waar ze die Semintra proefde of rook...! Nu geven we het bij het eerste eten na een nacht en blijven we bij haar tot ze het meeste binnenheeft.We voegen ook een klein beetje van Gourmetmousse. Dit lukt nu meestal wel. Ze is wel graat mager, we vrezen dus dat ze niet zolang meer gaat leven...... :tear-from-one-eye-cat-emoji:

Mijnn15-jarige poes Snoopy krijgt dit sinds ze enkele maanden geleden heel slechte waarden kreeg bij haar nieren, m.a.w. nierfalen. Ze at bijna niks meer en de kattenbak zat vol met grote klompen "urine-pannenkoeken"! Dit herinnerde aan onze vorige poes Maya die dit ook had jaren geleden. De naam van haar medicijn weet ik niet meer, maar dankzij dit en een streng dieet leefde ze toch nog 2 jaar na die diagnose. Zij at wel nog goed en aanvaardde zonder grommen de het dieetvoer van Sciende Hill voor nierpatiëntjes. Met Snoopy gaat het wel veel moeilijker, want weigerde eerst alles waar ze die Semintra proefde of rook...! Nu geven we het bij het eerste eten na een nacht en blijven we bij haar tot ze het meeste binnenheeft.We voegen ook een klein beetje van Gourmetmousse. Dit lukt nu meestal wel. Ze is wel graat mager, we vrezen dus dat ze niet zolang meer gaat leven...... :tear-from-one-eye-cat-emoji:
Semintra is haast smaakloos. Ik spuit het rechtstreeks in het bekje van mijn kater. Hij lust heel graag trovet Renal oxilate KIP. Is ook een moussevorm. Succes.

Smaakloos? Reukloos kan het alvast niet zijn, want ze gaat er even aar ruiken, en weg loopt ze...! In haar mondje spuiten lukt echt niet...., ze spukt het direct weer uit met de hulp van haar tongetje....! Deze foto is van een jaar geleden; nu is haar gewicht bijna gehalveerd 😢😢
B3B2689C-7AE9-4DBE-9EC4-1A9C76A119B8.webp

Bijlagen

• 8348B74C-124E-4FF5-94BE-78DB276129B0.webp
    8348B74C-124E-4FF5-94BE-78DB276129B0.webp
    341,5 KB · Weergaven: 190
  • 917FF28B-A253-42FC-98B7-7ECFE2EBDD40.webp
    917FF28B-A253-42FC-98B7-7ECFE2EBDD40.webp
    1,2 MB · Weergaven: 186
  • 9028D76A-2259-423E-848B-375F0393D06D.webp
    9028D76A-2259-423E-848B-375F0393D06D.webp
    235,7 KB · Weergaven: 185
  • 6880AABD-33EC-4D84-B325-68531BE05AD6.webp
    6880AABD-33EC-4D84-B325-68531BE05AD6.webp
    410,8 KB · Weergaven: 190
  • 51F010BA-B0A0-4C79-B0F3-517E6193BBF0.webp
    51F010BA-B0A0-4C79-B0F3-517E6193BBF0.webp
    297,6 KB · Weergaven: 188
  • 27E58931-B395-4829-A86E-02D0EA300249.webp
    27E58931-B395-4829-A86E-02D0EA300249.webp
    214,5 KB · Weergaven: 185
Sinds een paar weken, is mijn kat Indie erg afgevallen. Ze at nog wel, maar meer alleen de saus. Donderdag 5 mei bij de DA geweest voor bloedonderzoek. Er is iets vreemds in haar waarden, bij de meeste katten is de fosfor waarde gestegen bij problemen met de nieren, bij haar niet, deze is zelfs te laag.

SDMA : 25 (moet zijn 0-14)
Crea : 175 (moet zijn 71-212)
Urea : 14.1 (moet zijn 5.7-12.9)
Phos : 0.96 (moet zijn 1-2.42)

Dus de SDMA en Ureum is veel te hoog, de Fosfor te laag, maar de crea goed.

Ook urineonderzoek laten doen. Deze zat op 0,30 en moet onder de 0,33 zijn. Dus niet heel schokkend volgens de arts.
Maar wel dichtbij de grens.

Ik heb voor Indie Pronefra gekregen en Semintra. Plus dat ze op een nier dieet moet.
Gezien haar urine onderzoek en de uitscheiding van eiwitten vraag ik mij af of Semintra wel goed is om te geven. En gezien haar lage fosforwaarde, is het wel goed om Pronefra te geven?

Ik ben hier al wel vanaf vrijdag mee begonnen, op advies van de DA. Maar ik merk nog weinig.

Wie heeft ervaring met het nier dieet en Semintra, en na hoeveel dagen gaat het werken, zul je resultaat moeten gaan zien / merken ?

de sdma waarde zijn het belangrijks en semintra is wel goed en daar bij kan je het beste proberen met porus one elke dag 1 zakje in het eten mengen (natvoer). je kan het beste extra natvoer te geven en ook eventueel een senior kattenvoeding brokken met een max waarde van 0,7%.
belangrijk is de pre-stadium van afval wat door de nieren er uit gehaald moet worden door deze met de ontlasting af te voeren . de kat moet veel vocht drinken en natvoer want brokken vraagt vloeistof om te kunnen verteren en dat is niet goed .
josera senior heeft 0,45% en dat is echt laag . soms zijn nierdieetvoeding met een hoge fosforwaarde en dat is niet goed.
voorbeeld van een poes van 13 had sdma -23 en urea 16,9,, glob 52 en creatine 162 na 1 jaar de volgende waarden sdma 13, urea 10,8 en glob 45 en creatine 157. en geeft als voeding wel de brokken van hills nierdieet en samen met ssmila senior + natvoer . en porus -one .

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4