Wat is er Nieuw?

Droogvoer Hoe lang kittenbrokjes geven?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Merlijn

Kompleet gek van katten
Tot welke leeftijd geven jullie kittenbrokken?
Merlijn is nu net 5 maand en weegt al flink 4 kilo.
Hij krijgt nog wel kittenbrokken maar eet even graag mee met de grote jongens.
Geven jullie kittenbrokjes tot 6 maand, 9 maand, een jaar?
En hangt de overschakeling van kittenbrokjes naar volwassen voor jullie af van het gewicht van de kat, of speelt dat helemaal niet mee?

Edwin

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Tot welke leeftijd geven jullie kittenbrokken?
Merlijn is nu net 5 maand en weegt al flink 4 kilo.
Hij krijgt nog wel kittenbrokken maar eet even graag mee met de grote jongens.
Geven jullie kittenbrokjes tot 6 maand, 9 maand, een jaar?
En hangt de overschakeling van kittenbrokjes naar volwassen voor jullie af van het gewicht van de kat, of speelt dat helemaal niet mee?
Wij hebben voor SjEd 9 maanden aangehouden.

Merlijn

Kompleet gek van katten
ik vroeg het me af omdat de aankoop in kleinere verpakkingen veel duurder uitkomt dan één grotere zak te bestellen. maar ja, vermits Merlijn ook mee-eet met de anderen, duurt het wel een hele tijd voor dat zou op geraken.
ik probeer zoveel mogelijk de graanvrije korrels uit, dus ik kan wel de kleinere zakjes blijven afwisselen, leer ik ondertussen ook zijn favoriete korrels kennen (er zat een zakje rc-kitten in zijn kittenpakket, meneertje Merlijn is natuurlijk dol :p op al die smaakstoffen geraakt, we zijn nog steeds aan het afkicken).

MiLu

Kompleet gek van katten
Die van mij zijn ruim twee weken terug gecastreerd en toen ben ik gestopt met de kitten versie. Na castratie/sterilisatie heeft een kat minder energiebehoefte en voer voor kittens bevat juist veel energie. Om te voorkomen dat ze aankomen las ik her en der dat je dan beter over kan stappen op gewoon voer. Dus dat heb ik maar gedaan ;) Mika en Luka zijn nu bijna 9 maanden.

Merlijn

Kompleet gek van katten
Merlijn werd al gecastreerd op de leeftijd van 12 weken.
nu was hij al van bij de geboorte wel de zwaarste van het nest hoor, het is zeker niet door zijn castratie dat hij ineens is veel is beginnen bijkomen.

op de verpakking van de kittenbrokjes die hij van bij de fokker gewend was (Nature's Best) en die ik nu nog altijd geef, staat expliciet vermeld "suitable for neutered kittens", dus op dat punt kan ik gerust zijn.

Merlijn kan wel de hele dag door aan zijn brokjes. hij is een enthousiaste eter en drinker (beperkt tot kraantjeswater weliswaar), maar ik kan hem op zijn 5 maanden toch niet op dieet zetten?
daarom dacht ik mss vroeger de kittenbrok af te bouwen, van de grote brok mag hij dan in verhouding dezelfde hoeveelheid blijven eten zonder meer energie binnen te krijgen. of zie ik dat verkeerd?

als ik naar de foto van jouw twee jongens kijk Claudia, ziet Mika er een stuk groter en forser uit dan zijn broer zeg. weet je nog hoeveel zij wogen rond de leeftijd van 5 maand? ik schat dat Merlijn eerder naar het type van Mika gaat, hihi.

mijn katten hebben heel de dag door brokken staan, en telkens als er vroeger een kitten bij kwam, kreeg die de eerste maanden kittenbrokjes. ik heb altijd al katten gehad, maar nog nooit een ragdoll, en nu Merlijn er is, wil ik alleen maar het beste voor hem, en begin ik te twijfelen aan van alles en nog wat. raar hé.

MiLu

Kompleet gek van katten
Ze wogen ook zo rond de 4 kilo. Schijnt bedriegt een beetje... Mika en Luka hebben beide een heel andere vacht. Dat van Mika is een stuk voller en pluiziger. Daardoor lijkt hij sowieso een stuk forser als Luka. Hij is ook wel wat zwaarder hoor, maar het scheelt nog geen halve kilo.

Volgens mij kan je de kittenbrok wel afbouwen. Hij is al gecastreerd dus waarom niet. Op elke verpakking staat hoeveel je moet geven. Bij mij staat bij 5 kilo 60 gram en bij 6 kilo 70 gram per dag. Ze zitten er nu tussenin dus ik geef ze ongeveer 65 gram per dag. Ik geef ze door de dag heen steeds een beetje dus niet alles in 1x.

Maar voel je de ribben en dergelijke nog? Als je die nog goed kan voelen dan is een kat volgens mij niet te zwaar.

Tuta81

Kompleet gek van katten
Ik ben toen Tigra ongeveer 4 maand was al begonnen te mengen met normaal voer. Maar dit was ook vooral omdat zijn vader gecastreerd was en hij alle kittenbrokken op at. Ook mijn oude htk Kira vond de kittenbrokken wel heel erg lekker, maar die zijn voor haar niet zo goed. Vandaar dat ik om dit alles al eerder ben gaan mengen. Kocht me gek aan kittenbrokken! ;-) Tigra was ook rond de 4 kilo toen...

raggy

Kompleet gek van katten
Britta als ik me niet vergis mag je Nature Best Kitten geven tot de leeftijd van 1 jaar. Merlijn is niet te dik hoor. Het gaat gewoon een forse kater worden. Geen zorgen. Wij hebben Snoesje tot 9 maand kitteneten gegeven. Wel eerst mengen met ander eten als je overstapt. Bij ons zijn ze nu sinds het vertrek van Indy overgestapt op Applaws (zonder granen). Ze hebben Applaws, en Royal Canin ter beschikking. Ze eten steeds Applaws. Aan de rest komen ze gewoonweg niet meer aan. Misschien dat ik het volgende nestje ga grootbrengen met Applaws. Ik weet het nog niet goed. Omdat het granenvrij is en de toekomstige eigenaars zouden dan best ook graanvrije voeding geven. Ik weet niet hoe een kitten gaat reageren als ze dit niet gaan doen. Van niet vrij naar vrij overgaan is geen enkel probleem heb ik al gemerkt. Maar andersom?

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Ik heb Bones tot zo'n 4,5 - 5 maanden kittenbrokken gegeven toen werd hij direct overgezet op Hill'prescription Diet i/d brokken , dit vanwege aanhoudende diarree die door niks anders stopte. Met een dag werd het al gelijk minder en na een paar dagen helemaal geen diarree meer.
Op dat moment had ik Dax nog niet, die kwam toen Bones 6 maanden was. En Dax heeft toen gelijk (op de leeftijd van 3 maanden) ook deze brokken gekregen. Dit hebben ze gegeten tot eind Juni/ begin Juli (zo'n 4 á 5 maanden) heb ze geleidelijk overgezet op Royal Canin Sterilised Appetit Control.
En daar zitten ze nog steeds op zonder problemen.

Ik moest dus overstappen van de kittenbrokken op speciale brokken, anders had Bones gewoon tot een maand of 6 á 7 op kittenbrokjes gestaan, tot zijn castratie. Net als bij Dax, maar die heeft bij mij hierdoor dus geen kittenbrokken gehad. Ze vonden beiden de Hill's brokken lekker. Misschieniets te lekker want Bones kwam hard aan na zijn castratie, ruim 1,5 kilo in een maand tijd, woog toen 6,5 kilo op een leeftijd van 6,5 maand. Daarom ben ik overgestapt op de RC-brokken. Hij viel toen geleidelijk af , onder begeleiding van de da, en had er een kilo af in ongeveer 6 maandjes tijd. De da zei toen hou hem onder of rond de 6 kilo zolang als je kunt, en hij weegt nu 5,7 kilo (is nu bijna 16 maanden) en Dax weegt 5 kilo (is nu bijna 13 maanden).
Ze hebben ook geen honger-gevoel meer als ze gegeten hebben, wat ik heel fijn vind. Ik geef ze 4x per dag deze brokken en 1x zachte brokken.

Dit is mijn ervaring, maar je moet doen wat u het beste vindt voor uw Merlijn.

Merlijn

Kompleet gek van katten
Bedankt voor alle reacties!
De enige brokjes die ik tot o de gram kan afwegen, zijn de kittenbrokjes (die staan op de slaapkamer, zo vermijd ik dat mijn senior britse korthaar (10 jaar) zich daaraan zou bezondigen :() maar Merlijn doet zich ook tegoed aan de brokken van de andere katten, de snoeper.

Ondertussen ben ik de graanvrije merken aan het uitproberen, de Applaws vinden ze hier lekker, Orijen gaat ook (ik had de Orijen Cat & Kitten), Happy Cat is veel minder...
Dus gewoon doen hoor Kitty, als je het volgende nestje op graanvrij wil laten starten. Wel opletten dan als er in het cadeaupakket dat je meegeeft, royal canin kittenvoeding inzit, dat is zo verslavend met al die smaakstoffen... ik denk een beetje zoals de kat laten kiezen tussen een gezond slaatje en een malse hamburger... zolang er ergens rc in een potje staat, hebben de katten het moeilijk om de juiste keuze te maken, hihi.

MayaBlue

Kompleet gek van katten
Hier mogen ze toch geen rc hoor Britta. Als mijn schatjes rauw zien en brokjes kiezen ze snel hoor. Nog eens bewezen dat Luna een gezond poesje is, ze had vandaag opnames voor een bedrijf maar! Luna wou hun brokjes niet eten. Wel erg dat ze achter Luna aangezeten hebben met een borstel en een stofzuiger :mad: ben ik heel boos om. Mijn arm Lunatje kreeg bijna iets en dan hadden ze het lef om tegen mij te zeggen dat ik niet in dat hoekje waar ze in gekropen was om van hun weg te lopen niet mag zitten praten tegen haar. Echt schandalig. Want ik moest haar tot rust laten komen, net of ik mijn arme schat niet ken. Wanneer Luna angstig is gaat dat niet zo maar vanzelf weg. En zeker niet als je een andere kat en hond gaat filmen terwijl ze daar nog zit in dat hoekje. Met al dat lawaai kon de arme schat helemaal niet kalmeren. Gelukkig ken ik mijn pluizen balletje en heb ik haar in de bench gekregen terwijl ik haar zicht op de andere hond en kat blokkeerde. Maar! Snoesje heeft het wel goed gedaan :D. Dus dikke proficiat voor Snoesje ;).

Tuta81

Kompleet gek van katten
Hier mogen ze toch geen rc hoor Britta. Als mijn schatjes rauw zien en brokjes kiezen ze snel hoor. Nog eens bewezen dat Luna een gezond poesje is, ze had vandaag opnames voor een bedrijf maar! Luna wou hun brokjes niet eten. Wel erg dat ze achter Luna aangezeten hebben met een borstel en een stofzuiger :mad: ben ik heel boos om. Mijn arm Lunatje kreeg bijna iets en dan hadden ze het lef om tegen mij te zeggen dat ik niet in dat hoekje waar ze in gekropen was om van hun weg te lopen niet mag zitten praten tegen haar. Echt schandalig. Want ik moest haar tot rust laten komen, net of ik mijn arme schat niet ken. Wanneer Luna angstig is gaat dat niet zo maar vanzelf weg. En zeker niet als je een andere kat en hond gaat filmen terwijl ze daar nog zit in dat hoekje. Met al dat lawaai kon de arme schat helemaal niet kalmeren. Gelukkig ken ik mijn pluizen balletje en heb ik haar in de bench gekregen terwijl ik haar zicht op de andere hond en kat blokkeerde. Maar! Snoesje heeft het wel goed gedaan :D. Dus dikke proficiat voor Snoesje ;).

Waarom gingen ze met een stofzuiger achter haar aan?? :confused: Ik kan me voorstellen dat je erg boos was!

Merlijn

Kompleet gek van katten
allee zeg Maité, wat zijn dat voor een toestanden, dat ze Luna zo opgejaagd hebben! het is al niet evident om een poes te laten poseren, laat staan in een vreemde omgeving met nog andere dieren in de buurt.
ocharme de schat, dat is de prijs die ze voor haar schoonheid moet betalen.
ze is ondertussen toch goed gerecupereerd hoop ik.

MayaBlue

Kompleet gek van katten
Waarom gingen ze met een stofzuiger achter haar aan?? :confused: Ik kan me voorstellen dat je erg boos was!
Dat vonden ze de beste manier om haar er achter uit te krijgen. Ze gaven me niet eens 5 minuutjes om haar erachter uit te krijgen zonder dat al dat gedoe moest :(.

Tuta81

Kompleet gek van katten
Dat vonden ze de beste manier om haar er achter uit te krijgen. Ze gaven me niet eens 5 minuutjes om haar erachter uit te krijgen zonder dat al dat gedoe moest :(.
O wat sneu! Dat zal wel in het kader "tijd is geld" zijn zeker? Hoe sneller klaar hoe eerder ze verder kunnen. Jammer dat het zo moest gaan... :(

raggy

Kompleet gek van katten
Ja het was een ervaring. Amaai. Denk dat ze daar nog kennis moesten opdoen 'hoe ga ik met een dier om'. Ze hadden zelfs een kleine chihuahua in een doos gezet die dan nog extra hoog stond. Had dat diertje eruit gesprongen waren zijn pootjes letterlijk gebroken. Ik zou mijn hondje daar niet hebben ingezet. Het was ook een goedkoop merk dat de katten moesten eten. Geen enkele kat die ik gezien had kwam eraan. Zelfs niet met snoep er tussen te mengen. :(
Britta: onze katten krijgen nu applaws en ik ben heel tevreden hierover. We toen het laatste kitten (Indy) vertrokken was, rc ragdoll gegeven maar het beviel Dolly niet zo goed. Ze had er een paar keer moeten van overgeven. Dus de kittens gaan ook applaws krijgen. :) Ik ben daar heel tevreden over;

Merlijn

Kompleet gek van katten
Ha dat hoor ik je graag zeggen, "de kittens";)
wil dat zeggen dat je al iets begint te vermoeden bij Snoesje?

raggy

Kompleet gek van katten
tja meiden ik weet het nog niet goed. Ze slaapt heel veel. Maar ze is altijd wel een luierikske geweest. Ze heeft wel een paar keer overgegeven. Misschien is dat een goed teken? Zolang ze maar niet schijnzwanger is.... nog even en dan krijgt ze haar echo. :)

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4