Wat is er Nieuw?

Help! Snel advies nodig britse korthaar kitten

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Esj

Kitten
Hallo,

Ik heb besloten een britse korthaar kitten aan te schaffen. Nu heb ik een op het oog. Een wit met lichtgrijs. Lijkt op de wiskas kat maar dan veel lichter van kleur.

Nu gaat het hier niet om een fokkerij maar iemand die thuis een eerste nestje heeft. De moeder is een britse langhaar en vader britse korthaar.

Nu kost de kitten €600. Ik weet dat ik merendeels voor de kleur betaal. De kitten heeft geen stamboom. De ouders ook niet ondanks dat de vader van de kitten uit de fokkerij van de vader van de verkoopster komt. Ook zouden de ouders niet op de erfelijke ziektes getest zijn. Nu vraag ik me af wat maakt deze kitten los van de kleur zo duur?! Kan iemand mij hierin adviseren?
 
Blijf er maar ver weg van, brits korthaar kitten kan je al vinden tss de 650€ en 850€ met stamboom en heel in orde.
1 nest fokken is ook fokken dus dat is zever dit zijn mensen die op de rug van hun katten geld willen verdienen. Niets getest niks in orde, geen stambomen voor zelfde zijn het gewoon look a likes en hebben ze van verre niks te maken met britten.
Dit is gewoon pure broodfok... zijn er fotootjes ...
kan je me doorgeven wie die mensen zijn, zitten ze toevallig op facebook en is dit in nederland of belgie... Mag in pb ook natuurlijk.

Maar gouden raad wil je geen miserie van ziektes en god weet wat achteraf blijft er weg...
 
idd wat Catherine zegt

voor een kitten zonder stamboom is het veel te duur, ik denk ook aan broodfok.

Ik zou zeggen ga naar een goede fokker voor een kitten met stamboom

Je kan ook even kijken op www.kittentekoop.nl , klik dan aangeboden aan, vervolgens kun je het ras kiezen en dan zie je wie er kittens heeft voor dat ras. Voor de Britse Korthaar staan er verschillende bij.
 
Helemaal mee eens. Dergelijke prijzen 'gelden' voor stamboom-fokkers met alle eisen van dien. Toch wil ik er eerlijksheidshalve aan toevoegen dat ook in deze categorie genoeg broodfokkers bestaan die het slechts om het geld te doen is. Helaas bestaat hier nog geen meldpunt voor; daar durft (nog) niemand, incl. de registratiepunten voor stambomen, zich aan te wagen. Kortom, informeer je goed neem iemand mee, want twee zien meer dan één. En bedenk je of je een raskat of 'gewoon' een leuke kat uit een liefdevol huis(nest) wilt. Goed opgevoed en met ca. 12 weken oud binnenhalen en dan je eigen opvoedingsdraai eraan geven = in de regel SUC6, raskat of niet...
 
Hallo,

Ik heb besloten een britse korthaar kitten aan te schaffen. Nu heb ik een op het oog. Een wit met lichtgrijs. Lijkt op de wiskas kat maar dan veel lichter van kleur.

Nu gaat het hier niet om een fokkerij maar iemand die thuis een eerste nestje heeft. De moeder is een britse langhaar en vader britse korthaar.

Nu kost de kitten €600. Ik weet dat ik merendeels voor de kleur betaal. De kitten heeft geen stamboom. De ouders ook niet ondanks dat de vader van de kitten uit de fokkerij van de vader van de verkoopster komt. Ook zouden de ouders niet op de erfelijke ziektes getest zijn. Nu vraag ik me af wat maakt deze kitten los van de kleur zo duur?! Kan iemand mij hierin adviseren?

Hey Esj, er zijn best wel wat punten waarop je moet letten voordat je een kitten aanschaft. Een kitten van €600 zonder stamboom is natuurlijk duur én vreemd. Ik krijg direct het idee dat deze fokker uit is op geld... Eigenlijk best zielig voor de kitten :(. Ik heb op mijn blog pagina enkele tips opgeschreven die je kunnen helpen bij de aanschaf van een kitten kopen.

Succes met je vinden van jouw kitten!

Natas
 
Ik ben het helemaal eens met wat Catharine zegt. Koop nooit een raskat zonder stamboom en zonder chip. Tevens moet het kitten alle vaccinaties hebben gekregen en ook ontwormd. Best ga je ook naar een paar fokkers kijken voordat je een beslissing neemt. Kijk of het kitten niet weggestopt is in een aparte ruimte, maar in de woonplaats opgroeit. Dat het kitten heel sociaal is en niet als je het wil vastpakken achter de zetel ofzo kruipt. Kijk of de oogjes mooi proper zijn. Vachtje proper is. Of je de mamapoes mag zien en hoe deze reageert als je haar streelt. Bij sommige fokkers kan je ook de papa te zien krijgen. 600 euro voor een kitten zonder stamboom is veel te duur. Een stamboom kost voor de fokker maar 10-12 euro, niet meer. Veel mensen denken dat dit duur is en sommige fokkers durven ook zeggen dat ze veel moeten betalen voor een stamboom. Dit is dus niet waar. Meestal als ze het kitten zonder stamboom verkopen wil dit zeggen dat er meerdere nestjes per jaar met deze kattin worden gefokt. Dus broodfok. Ik zeg niet dat dit zo is, maar dat is meestal wel het geval. Ook hierdoor vaak een teken dat ze geen stamboom vastkrijgen voor de kittens. De organisaties die de stambomen uitgeven zien ook hoe vaak er per kattin word gefokt per jaar. Dus goed oppassen aub.
 
Hallo allemaal, bedankt voor jullie adviezen! Hier heb ik veel aan gehad! Ik heb de kitten uiteindelijk laten gaan. Ik vertrouwde het toch niet helemaal. Ook omdat degene geaggiteerd reageerde toen ik met meer vragen kwam. Ben nu verder aan het kijken en heb hopelijk gauw een brit in huis
 
Ik wens je heel veel succes met het vinden van een kitten. Als ik of iemand anders kunnen mee zoeken met je laat maar iets weten.
 
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3
  • :BC4
  • :BC5
  • :BC6
  • :BC7
  • :BC8
  • :BC9
  • :BC10
  • :BC11
  • :BC12
  • :BC13
  • :BC14
  • :BC15
  • :BC16
  • :BC17
  • :BC18
  • :BC19
  • :BC20
  • :BC21
  • :BC22
  • :BC23
Back
Bovenaan Onderaan