Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

help!!! mijn poes is dagen te agressief.

E

Ellax

Kitten

Goedemorgen allemaal,

Mijn vriend en ik weten helaas geen raad meer met onze Torres.
Ze is een poes van 2 jaar ( half Europeese korthaar/main coon).
Ze was altijd zo lief, zocht veel aandacht en kreeg ook veel aandacht en liefde.
5 weken geleden is zij bevallen van een prachtige nestje van 4 kittens, ze waren gepland omdat veel mensen in onze omgeving graag kittens van Torres en mijn andere kat Merlot wouden hebben dus ze hebben allemaal ook al een plekje als ze weg mogen gaan. De zwangerschap en bevalling en de eerste 4 weken na de bevalling ging alles goed, Merlot mocht natuurlijk niet te dicht bij komen want dat vond Torres niet fijn en heeft dat soms ook goed laten blijken naar Merlot.
Maar wij mochten ten alle tijden bij haar en de kittens komen. Ze wou zelfs altijd als ze de kittens eten gaaf dat we haar zouden aaien als wij binnen kwamen kwam ze gelijk naar ons toen om als te groeten, als ze ff genoeg had van de kittens en wij lagen in bed ging ze bij ons liggen. Dus zoals gewoonlijk bleef ze aanhankelijk. En dat vonden we juist fijn omdat dat natuurlijk laat zien dat ze ons volledig vertrouwt.

Vaag genoeg is sinds kort heel haar gedrag veranderd tegen ons. ze heeft mij 2 x extreem aangevallen en mijn vriend 1x en nu neemt ze onze slaapkamer over en zijn wij niet meer welkom, dus kunnen wij daar niet meer slapen (slapen hierdoor nu in de woonkamer op ons logeermatras haha) en heel moeilijk kleren pakken want het moment dat we de deur voorzichtig open willen doen begint ze al met schreeuwen en blazen en wilt ze ons al aanvallen.
Ze had haar plekje voor haar bevalling al bij ons uitgekozen in de slaapkamer, een ruime hoek van de slaapkamer wat aan mijn kant van het bed is. Ze is namelijk erg gehecht aan mij dus dit had ik al wel zien aankomen. Maar nooit verwacht dat ze nu al dagen lang in de zelfde woede zit, soms lijkt het alsof ze weer normaal is en dan krabt ze aan de slaapkamer deur en miauwt ze weer normaal alsof ze ons normaal roept van : doe alsjeblieft de deur open. En dan ga ik of om vriend rustig heen om de deur open te doen en de andere deur dicht te laten zodat ze Merlot niet ziet, doet ze heel normaal en dan uit het niets weer agressief en wilt ze de slaapkamer alsnog niet uitkomen. Hierdoor ben ik altijd doodsbenauwd om haar eten en drinken te geven, maar daar zetten we ons gewoon overheen omdat ze daar natuurlijk ook kittens heeft die moeten blijven eten.
Maar voor de rest weten wij oprecht niet meer wat we met deze situatie moeten, ik kan haar ook niet oppakken en in het reismandje zetten om haar naar de dierenarts te brengen want dat is gewoon echt een strijd en super eng.
Moest door de verwondingen ook naar de huisarts omdat het echt erg was.
Merlot is ook helemaal uit zijn doen door deze situatie, dat was hij sowieso al omdat hij geen aandacht meer kreeg van Torres en dat was hij heel erg gewend. Dus hij huilt veel, maar door alles is hij nu ook angstig, houd ons regelmatig wakker en regelmatig onzindelijk gedrag.

Wat kunnen wij hier aan doen? Heeft iemand ook in zo’n soort gelijke situatie gezien?
Want wij ervaren ons huis nu momenteel als een battlefield.

Wij weten het echt niet meer,

groetjes Ella

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Torres haar karakter is veranderd door dat nestje, ze beschermd de kittens nu ze wat groter zijn. Je haalt ze best uit de slaapkamer en maakt een ren voor haar en de kittens in de living. Die kittens zijn 5 weken die moeten afgespeend worden en vast voer krijgen zoals vlees paté. Ze moeten ook socciaal gemaakt worden en dat is de moment ervoor. Binnenkort komt eerste vaccinatie eraan en ze moeten al ontwormd worden volgens schema. Wat ook kan zijn is dat ze ergens pijn heeft ze kan ook al terug krols zijn mss best haar eens effe te pakken en naar de dierenarts ermee te gaan... En best haar laten steriliseren want mss heeft ze nu meer last van nestje dat je denkt... Je moet het medische uitsluiten. Je kan ze daar niet opgesloten laten in die kamer hoe stout ze ook is je gaat associale kittens krijgen en dan zitten de nieuwe baasjes ermee. Je hebt nog tijd tot ze 12 à 14 weken zijn voor ze verhuizen. Denk niet dat haar karakter blijvend is eens dat de kittens meer zelfstandig zijn en op termijn verhuizen dat ze terug rustiger wordt. Maar laat u katten allebei castreren zodat er terug meer vrede komt en geen hormoon opstoten. Ik weet niet of u in nederland woont of belgie want dan moet u ook kijken dat de kittens in orde vertrekken.

Nantastic Coontastic

Nantastic Coontastic

Ik hou van katten

Deze situatie is natuurlijk verre van leuk! Hoe rot het ook is, laat dit wel een voorbeeld zijn voor mensen die denken eens leuk een nestje kittens te nemen. Dit is nu een typisch voorbeeld van dat een nestje kittens niet gewoon even leuk is. Mensen denken en kijken er te vaak te makkelijk naar en beseffen niet dat het fokken van een nestje ook hele andere kanten heeft en dat het niet zomaar iets is wat je even doet. Ik wil in deze zeker niet de advocaat van de duivel zijn maar ik snap in het geheel nooit zo goed waarom mensen een X nestje fokken, omdat het leuk is, omdat mensen in de omgeving graag een kitten van de poes willen? er zijn duizenden X katjes die allemaal een goed thuis zoeken en er zijn duizenden ervaren fokkers die raskatten fokken en hele leuke en lieve kittens te koop hebben. De meerwaarde om dan zelf een nestje kittens te nemen met alle gevolgen van dien (want nee het gaat niet altijd goed en positief) zie ik persoonlijk niet. Dit is uiteraard niet direct een antwoord op jouw vraag en probleem, maar ik vind het alsnog wel belangrijk om het te benadrukken omdat er zeker veel mensen zijn die op dit topic uit komen en misschien ook nadenken om eens een nestje te fokken, ik hoop met dit antwoord dat deze mensen zichzelf nog eens achter de oren krabben en goed overwegen of dit nu wel zo verstandig is. Hormonen bij dieren is geen pretje, het is niet voor niks dat katten als huisdier bijna altijd netjes gecastreerd worden. Je hebt nu een poes en een kater die vol hormonen zitten en dan is er ook nog eens enorm veel stress bij zowel de poes als de kater en dan zijn er ook nog kleine kittens die dit alles meekrijgen. Als eerste het advies om je kater te laten castreren, dat kan namelijk nu al. Je poes ook meteen laten helpen zodra de tijd daar voor is, nu is dit nog te snel aangezien ze nog een nestje kittens heeft. De kittens zou ik al weg halen uit de slaapkamer, hoe langer je ze daar gaat houden afgezonderd van alles en met een moeder die niet vrolijk is en geen "normaal" gedrag laat zien is niet bevorderlijk voor de kittens. Vanaf dat de kittens 5 weken zijn kun je ze inderdaad al vers vlees gaan geven, kittenpaté etc, dan kun je ze ook in een veilige (ze verkopen mooie afrasteringen) kitten speeltuin in je woonkamer plaatsen, dan krijgen ze in ieder geval al alle dagelijkse geluiden etc mee van een normaal huishouden. Het is jullie taak om leuke, gezellige, lieve en vooral sociale kittens er van te maken, dit kost veel tijd en veel energie maar is wel de verantwoordelijkheid die jullie hebben genomen. Dat je de moederpoes nu niet naar een dierenarts durft te laten gaan is in deze ook niet verstandig, persoonlijk zou ik ook niet gaan zeulen nu met de poes maar ik zou zeker de dierenarts aan huis laten komen, deze kan de moederpoes onderzoeken, kan tevens ook de kittens bekijken. Het patroon van je poes zul je moeten doorbreken, ik zou haar en de kittens dus zeker in de woonkamer plaatsen en weg halen uit de slaapkamer wat ze nu namelijk als haar terrein ziet. De angst van jezelf echt even aan de kant zetten en doorpakken want hoe langer je deze situatie zo laat des te groter de schade straks gaat zijn met alle gevolgen van dien.

Bovenaan Onderaan