Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

help, kat accepteert kitten niet

Lottex

Lottex

Kitten

Hi!

Ik hoop dat jullie ons tips of advies kunnen geven.

Ongeveer een jaar geleden hebben wij Siem (mannetje Europese korthaar) uit het asiel gehaald toen hij geschat een half jaar oud was. Hij is een speelse kat die het ook maar al te fijn vindt om af en toe op schoot te liggen. We merkten dat hij zich vaak verveelde, ookal speelden we regelmatig met hem. Het spelen kan voor hem nooit lang genoeg duren. Hij liep dan ‘s avonds door het huis en je zag dat hij op zoek was naar iets om te doen, en hij mauwt de laatste tijd om alles. We hebben het idee dat hij dit gewoon voor aandacht doet want hij mauwt vooral als we de kamer verlaten, random als hij door de kamer loopt en als hij ons aankijkt vanuit de hoek van de kamer.

Na even twijfelen hebben we besloten om er een kitten bij te nemen. Siem is daarvoor al gecastreerd en is nu 1,5 jaar oud. Vorige week maandag hebben we Pleun opgehaald uit hetzelfde asiel. Ze is nu (geschat) 13 weken oud en heel erg sociaal. In het asiel was ze ook niet bang en kon ze met andere kittens goed overweg.

We hebben in het asiel om advies gevraagd hoe we de eerste ontmoeting het beste konden doen. Zij gaven aan dat ze de katten eigelijk altijd meteen bij elkaar zetten en dat dat wel goed gaat uiteindelijk. We hebben toen Pleun in haar reismandje meegenomen in de woonkamer. (Siem is altijd in een afgesloten woonkamer, tenzij wij thuis zijn. Dan mag hij wel in andere ruimtes komen) Siem begon meteen heel boos de mauwen en blazen. Hierna hebben we Pleun mee naar boven genomen en hier heeft de (hopelijk tijdelijk) haar eigen kamer met benodigdheden. Wij slapen bij haar op de kamer, ze is heel aanhankelijk en slaapt echt bij ons. We wisselen af bij wie we zitten zodat ze beide aandacht krijgen.

We hebben Siem een aantal keren meegenomen naar boven. De woonkamer is toch wel zijn territorium dus we wilden de kennismaking ergens anders doen daarom. Pleun zat op schoot bij iemand en Siem mocht los in de kamer lopen. Hij was alleen maar bezig met de kamer onderzoeken en negeerde Pleun volledig. Als hij haar wel zag begon hij weer te blazen en hij heeft uitgehaald naar haar. Dit hebben we een aantal avonden geprobeerd. Vorige week woensdag wilde hij haar echt aanvallen en daarom hebben we besloten ze even helemaal gescheiden te houden. Na 2 dagen was er niks veranderd, hij loopt zenuwachtig door de kamer en als hij haar ziet doet hij lelijk.

Nu hebben we vandaag Pleun voor het eerst weer in de woonkamer meegenomen. Als we staan en haar vast hebben staat Siem er alleen maar onder te mauwen, niet op een lelijke manier en zijn ogen zijn dan ook niet groot o.i.d. Hij heeft heel even aan haar pootje gesnuffeld toen ik hem had opgetild en mijn vriend Pleun vast had. Eerst leek dit goed te gaan maar toen begon hij weer te blazen. Als we met dr gaan zitten gaat Siem heel sneaky proberen haar van achteren aan te vallen. Toen ik hem net vast had kreeg ik een tik omdat ik hem aaide terwijl hij weer aan het blazen was.

Ik heb Pleun net weer naar boven gebracht, maar weet niet hoe we dit het beste kunnen voortzetten. Pleun is niet extreem bang, ze houdt hem wel goed in de gaten.

Heeft iemand tips voor ons? Hoe kunnen we ze het beste aan elkaar laten wennen zonder dat Pleun wordt aangevallen.:tear-from-one-eye-cat-emoji:

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Niet alle katten accepteren op een week tijd een andere kat in huis ook al is dat een kitten. Ten eerste Pleun gewoon in huis laten zeker niet apart gaan steken in een kamer dat geeft extra stress voor iedereen. Elk een kat oppakken en zo aan mekaar van kortbij laten zien is ook not done dat is om reactie vragen tss hen.
Laat Pleun gewoon in huis spelen en Siem zal wel wennen dat er een vriendje bij is en dat die niet weg gaat. Zorg voor geur overdracht streel de ene dan de andere en langs de kaakwang waar geur klieren zitten. Speel met allebei met een hengel, laserlichtje dikke veter eender wat... en beloon ze beide met snoep tss door. Zorg dat ze beide slaap plek hebben die ze zelf verkiezen en hou het in de gaten. Grommen en blazen en af en toe een mep hoort erbij... En zorg de Pleun zo rap mogel gesteriliseerd of gecastreerd wordt want open en gesloten katten gaan vaak niet samen... Het kan vanaf 1 kg kat gewicht. Gewoon laten doen dat komt goed geef het tijd. En zie ook dat er 2 de kattenbak is en dat elk zijn bakje eten heeft... Geduld is een mooie deugd

Lottex

Lottex

Kitten

Bedankt voor je reactie. Ik ben alleen bang dat Siem haar echt grijpt als ik Pleun op de grond zet. Dat heeft hij al eerder geprobeerd toen ze alleen op bed zat zonder een van ons erbij. Hij wordt dan echt heel erg boos.. we zijn er toen tussen gesprongen voordat hij echt wat kon doen. Onze kamer is ook niet mega groot, ze hebben wel allebei een eigen hangmatje maar Pleun gaat nog niet echt in die van haar liggen heb ik het idee.

Lottex

Lottex

Kitten

We hebben eerst met beide in de kamer gespeeld. Op het moment dat Siem Pleun zag viel hij haar direct aan met klauwen en bijten. Toen ik ze uit elkaar trok begon hij mij ook te bijten.. ik durf haar echt niet meer op de grond te zetten..

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Niet alle katten hebben nood aan een vriendje, en het is niet omdat ze mauwen dat ze om iemand vragen om te spelen... Het is wat wij denken dat ze willen...
Zet ze dan terug apart en met een hek tss dat ze mekaar kunnen zien maar niet bij mekaar kunnen komen... En zo langzaam laten wennen aan mekaar

Bovenaan Onderaan