Wat is er Nieuw?

Gezond gewicht

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
S

Sindy

Gast
Gast
Hallo, kan iemand mij vertellen wat nou een gezond gewicht is voor een gesteriliseerde poes van 4 jaar?

Onze Fenna weegt 6,1 kilo, eet net iets minder gram dan ze mag hebben en krijgt niet dagelijks een snoepje, dit allemaal omdat ik bang ben dat ze te zwaar is.

Wij geven droogvoer, Taste of the Wild. Dit speciaal uitgezocht omdat wij geen granen willen geven, de meeste (bekendste!!) brokken bevatten dit wel veel! Granen zijn juist slecht en goedkope ingrediënten voor brokken...

Kan iemand aangeven wat een gezond gewicht is voor een Ragdoll? Ik weet dat ik dit niet kan vergelijken met de gewone HTK kat...

Beste antwoord
een gecastreerde kater eet meer, opletten dat ze niet te zwaar worden

in het algemeen:
zolang de ribben goed kan voelen bij een kater/poes dan is het die niet te zwaar
zodra je deze iets minder goed kan voelen dan is de kater/poes te zwaar

honey

Kat
Mijn Ramses weegt nu 4.5 kilo en hij is 8. Cheyenne is 6 kiko en 9 jaar

Verstuurd vanaf mijn TAC-70111 PO8195 met Tapatalk

michou

Actieve kat
Hallo
Mijn pastis is 12 weken en weegt maar 1540 gr volens het schema 80 gr onder het minimum gewicht
Maar hij eet en speelt en heeft normale stoelgang
Zou het een probleem kunnen zijn ?

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Absoluut geen zorgen maken.
Zolang hij genoeg eet en drinkt en verder goed naar de kattenbak gaat en lekker speelt en rent is er niks aan de hand.

Mijn Saphira was met 12 weken maar 1235 gram en ze is nu 3,5 weken ouder en weegt 1774 gram.
En zij rent, speelt, eet, drinkt en heeft ook een gewone stoelgang.

Het is een schema gemaakt van een gemiddelde, de een weegt dan iets minder en dan ander weer iets meer.

Merlijn

Kompleet gek van katten
Vivienne's zusje Tallulah Belle zit op 2,5 kilo.
zo zie je maar wat een verschillen er op het gewicht kunnen zitten.
op de foto is Tallulah Belle 4,5 maand, zou je het haar nageven dat ze een hele kilo minder weegt dan haar nestzusje?

niets van aantrekken van al die gemiddeldes en streefgewichten, als je poes er goed gezond uitziet en lekker speels is, komt dat vanzelf wel goed.

Bijlagen

• DSCN0510.JPG
    DSCN0510.JPG
    4,4 MB · Weergaven: 239

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
Mijn Bones zit nu op 6,8 kilo is 22 maanden jong.
Mijn Dax zit nu op 5,9 kilo op 19 maanden jong.
Mijn Saphira zit nu op 1,85 kilo op bijna 4 maandjes.

En mijn dierenartsen blijven klagen over dat mijn jongens te zwaar zijn.
Maar ik kan nog altijd hun ribben zeer goed voelen.
En volgens het schema zijn ze helemaal niet te zwaar.

Mijn dierenartsen weten dus niet zo veel over Ragdolls en hun gewicht.
Ik heb het gevoel of ze die gewoon vergelijken met het gewicht van een HTK op die leeftijd.

Ik kan daar best kwaad over worden. :mad:

Mijn jongens eten niks te veel, eigenlijk minder dan ze mogen qua brokken, daarnaast krijgen af en toe een snacky (dat kan een sticky zijn of 4 Whiskas Dentabites of 4 stukje Cosma gevriesdroogde stukje vlees (elke keer een andere smaak of van elke smaak 1 stukje, er zijn 4 smaken - kip, eend, tonijn en rund).
Het is of of niet en en, de ene dag is het dentabites dan 1 of 2 dag(en) niks dan weer 1 sticky gedeel door hun 2 dan weer 1 of 2 dag(en) niks dan wat Cosma stukjes.

Saphira krijgt extra vitamientjes (mag er 8 op een dag, krijgt er 2 of 4). Met al dan niet wat Whiskas Crunchies of ook Cosma stukjes (4 hele kleine stukjes wat over een komt met 2 normale stukjes).

J

Jessica

Gast
Gast
Ik heb 2 heel verschillende meiden. Een poes van 1,5 jaar oud (open) en die weegt 3,1 kilo. En een kitten van 5 maanden oud en weegt 3,5 kilo. Die heeft ook een veel stevigere boning dan mijn oudere poesje.

MayaBlue

Kompleet gek van katten
Hier de gewichten van mijn schatjes nog eens:
- Luna 2 jaar 6,6 kg gester. poes
- Lemon 1 jaar 4,1 kg open poes
- Vivienne 6 maand 4 kg open poes
- Ives 4 maand 2,8 kg open kater

Ziggy en Marley 2 broertjes van ruim 1 jaar. Ziggy weegt 4,8 kilo en Marley maar 3,7 kilo, ze zijn beide gecastreerd. Geen idee waar dit aan ligt.

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder
een gecastreerde kater eet meer, opletten dat ze niet te zwaar worden

in het algemeen:
zolang de ribben goed kan voelen bij een kater/poes dan is het die niet te zwaar
zodra je deze iets minder goed kan voelen dan is de kater/poes te zwaar

Beste antwoord
  • :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2