Wat is er Nieuw?

eindelijk samen, weinig rust

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Lottex

Lottex

Kitten

Hi!

Het heeft heel lang geduurd voordat we onze poes (nu bijna 1) bij onze kat (net 2) hebben gezet. Eerder viel hij haar telkens aan en was hij erg aan het blazen en mauwen.

Nu zijn ze ongeveer 2,5e week samen. Siem, de oudere, laat de poes echter weinig met rust. Hij jaagt haar de hele tijd op, bijt in haar staart of geeft haar een mep als ze ergens ligt.
Ze slaan elkaar ook met nagels want toen ik zondag wakker werd had Siem korstjes op zijn neus. Net gingen ze weer in elkaars gezicht slaan en bleef Siem de ander opjagen. Ik heb ze even weer apart gezet zoals ze hiervoor ook gescheiden waren omdat ik niet weer een bloed neusje bij Siem wil. De jongere poes daagt het soms ook uit, maar ik heb het idee dat zij het als spelen bedoelt en Siem eigelijk niet.

Nu de jongere poes uit de woonkamer is gaat Siem weer rustig liggen na eerst bij de deur te hebben gewacht op de ander.

Ik heb zelf niet veel ervaring met katten en weet niet of dit normaal is en dat ik ze maar moet laten om te wennen of dat ik ze af en toe moet scheiden.
Dus ik hoop dat iemand van jullie misschien tips heeft.

Thanks!:happy-cat-emoji:

mariska31176

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Ik denk dat het beter is om ze gescheiden te houden als er niemand is. Want anders wordt de jongste niet met rust gelaten.
Als je thuis bent, alleen onder toezicht bij elkaar in de woonkamer houden, en als ze te veel vechten uit elkaar halen.

NIET met water sprayen want dat werkt averechts.

Ze zijn dus nog altijd niet aan elkaar gewend en als het al zolang duurt is de kans kleiner dat dit ook ooit gebeurd.

Wat je kan doen is een shirt wat jij gedragen hebt de hele dag deze te wrijven (van hoofd tot en met staart) eerst over de oudste dan over de jongste, en dit een aantal keren doen, want zo komen hun geuren er op en dan wrijft je de geur van de oudste op de jongste en van de jongste op de oudste. Dit zal je een aantal keren moeten , minstens een week, elke dag. Zo gaan ze naar elkaar ruiken en moet het beter gaan om ze aan elkaar te laten wennen.

Mocht dit niet lukken dan graag hier laten weten.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Door ze zo lang apart te houden heb je het alleen erger gemaakt. Zo raken ze nooit gewend aan mekaar.
Ik raad je aan 1 van beide en dus best de pestkop de halsband van felisept aan te doen deze geeft is op basis van natuurlijke produkten
Het geeft kalmte en rust heb er zelf bij mijn katten al heel goede ervaringen mee.
Het bestaat ook in een diffuser voor stopcontact en in een spray..
Ze worden niet loom zoals bij sommige medicatie.

Breng ook mekaars geuren over, wrijf langs de wang mond waar geur klieren ziten en zo bij de ene naar de andere..

Maar zet ze niet apart want dan begint het hele gedoe weer van nul af aan. Ze moeten mekaar leren dulden en door mekaar te zien kan dat. Zorg dat ieder ergens naar toe kan waar hij wil om op gemak te zitten. Creeer hoogtes om te slapen en te kijken.
En speel met ze wil de oudste niet spelen dan speel je met de jongste zodat die ook energie kwijt kan. En beloon ze ook met snoep tss door.

Apart steken geeft alleen maar meer stress en dat wil je nu juist niet

Bovenaan Onderaan