Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

Een tip van ProteQ dier en zorg

daytir

daytir

Ik hou van katten

Wordt jouw kitten een binnen- of een buitenkat?

Als je een wat oudere poes of kater in huis neemt is de keuze al voor je gemaakt (de kat is dan immers al gewend aan een binnen- en/of buitenleven en zal niet of slecht wennen aan een andere situatie), maar als je een kitten in huis neemt is het iets waar je vooraf goed over na moet denken; mag en kan jouw poezebeest straks naar buiten, of hou je hem binnen? En als hij of zij naar buiten mag, onder welke voorwaarden kan dat dan? Moet je bijvoorbeeld je tuin of je balkon beveiligen, overweeg je een tuigje of zijn er geen beperkingen? Om je te helpen een keuze te maken hebben we een aantal mogelijkheden vast voor je op een rijtje gezet!

Een binnenkat
Katten zijn prima binnen te houden, als je ze dat van jongs af aan leert. Hou er bij een binnenkat wel rekening mee dat er in huis voldoende ruimte is voor het dier om zich uit te kunnen leven en dat er voldoende uitdagingen zijn. Een binnenkat heeft immers net als alle andere katten wel en jachtinstinct. Als je ervoor kiest (of niet anders kan dan) je kat binnen te houden, zorg er dan voor dat er genoeg speeltjes, krabpalen en uitdagingen zijn waar je kat zijn natuurlijke gedrag op los kan laten.

Een andere optie is om in plaats van 1 kitten, 2 kittens in huis te halen, zodat ze lekker samen kunnen spelen.

Een buitenkat
Als je de kat graag naar buiten laat is het belangrijk om rekening te houden met de omgeving. Is er voldoende ruimte om de kat buiten te laten en is die ruimte wel veilig? En hoe zit het met de directe omgeving?

Je kat uitlaten met een tuigje
Katten voelen zich het prettigst wanneer ze vrij kunnen bewegen en rondlopen. Als je omgeving echter niet geschikt is om je kat zomaar buiten te laten, kan je overwegen om je harige vriend uit te laten. Door middel van een speciaal kattentuigje kan je de kat mee nemen voor een heerlijke wandeling in de buitenlucht!

Als je graag met je kat aan de wandel wil, is het wel zaak dat je hem of haar rustig laat wennen aan het tuigje. Hoe je je kat kan leren wennen aan het tuigje en het uitlaten kan je zien in het volgende filmpje: (engelstalig)

Het balkon afschermen
Mensen met een balkon kunnen ervoor kiezen om een zogenaamd kattennet te spannen. Deze netten zijn speciaal ontwikkeld om katten te beschermen en zorgen ervoor dat je kat veilig kan genieten van de buitenlucht. Let er wel op dat het net goed wordt bevestigd en laat de kat bij voorkeur niet alleen op het balkon, voor het geval je harige vriend zich in het net weet te verstrikken.

De tuin afschermen
Wie over een tuin beschikt kan daarin maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de kat de tuin niet kan verlaten. Hierdoor kan je kat toch lekker buiten lopen, maar dan in een veilige omgeving. Als je de tuin wil afschermen kan je daarvoor een schutting of hek gebruiken van tenminste 1,80 meter hoog. Let er ook op dat er geen bomen of stevige struiken tegen de schutting staan waar de kat op kan klimmen om zo alsnog over de schutting te springen. Aan de bovenkant van de schutting kan je vervolgens een afrastering maken die schuin naar boven wijst (hoek van 45 graden); de afrastering werk je af met gaas of bijvoorbeeld waslijnen.

Een kattenren
Niet iedereen die een tuin heeft kan (of wil) deze compleet afschermen voor de kat. Een andere oplossing is dan een kattenren. Deze ren is een afgeschermd stuk van de tuin met een hek en gaas. Je kan deze ren tegen het huis aanbouwen, zodat je kat altijd via een kattenluikje of een raam naar binnen (en weer naar buiten) kan. Let er altijd goed op dat je ook een beschut deel in de ren maakt waar je kat kan schuilen voor slecht weer of juist wat schaduw kan opzoeken, zeker wanneer je kat niet zelf het huis binnen kan gaan.

De vrije loop
Mocht er rond je huis voldoende, veilige ruimte (dus niet in de buurt van drukke wegen en bij voorkeur ook niet in drukke steden) in de directe omgeving zijn om je kat de vrije loop te laten, dan kan je ervoor kiezen je kat zijn gang te laten gaan. Hou er wel rekening mee dat niet iedereen gecharmeerd is van een loslopende kat, zeker niet wanneer deze hun behoeften doen op andermans grond. Zorg er dan ook voor dat je kat altijd thuis beschutting kan opzoeken.

Extra tips voor een buitenkat
Als je kat buiten vrij rond mag lopen, hou er dan rekening mee dat hij of zij vaker in contact komt met soortgenoten. Zorg er daarom voor dat je trouwe viervoeter goed wordt ingeënt, regelmatig wordt ontwormd en wordt gecastreerd/gesteriliseerd om ongewenste zwangerschappen en ziektes te voorkomen. Daarnaast doe je er goed aan je kat te laten chippen, zodat hij altijd teruggebracht kan worden als hij bij vermissing weer wordt gevonden. Wanneer je de kat ook ‘s avonds buiten wilt laten rondsnuffelen is het handig om hem een reflecterend bandje om te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Wij hebben rond de tuin houten schuttingen staan en daarop 4 draden schrikdraad.
We hebben dit systeem 4 jaar en zijn er super content van. Katjes kunnen vrij in de tuin, en wij hebben niet dat kooi gevoel van opgesloten te ziten.
In het begin is Floris paar keer ontsnapt, tja siberen hebben zo een dikke vacht die voelde dat niet dus mijn stoute schoenen hmm handschoenen aangedaan en mr paar keer de schrikdraden laten voelen op zijn neus. Tja voor sommige barbaars mss maar voor mij niet want ik wil hem niet dood terug vinden op straat of meegenomen door vreemden.
En dit heeft gewerkt hij blijft rustig in de tuin nu.(mss daarmee dat floris zo een moef trekt :D)
Hier een fotootjes hoe we het gedaan hebben, en vooral bij ons gaat de tuin bergafwaarts dus moest die draad meevolgen zonder ontsnappings gaten. En ik zet de link erbij waar ik alles gekocht heb.

Kattenschrikdraad systeem van Koltec

005-2-jpg.4274, Een tip van ProteQ dier en zorg, Vrij rondlopen zonder zorgen, Kattenforum SjEd, 5834, 005-2-jpg.4274, 22:52, 10 okt 2014, 13 mrt 2015, 669, 15:49
006-2-jpg.4275, Een tip van ProteQ dier en zorg, Vrij rondlopen zonder zorgen, Kattenforum SjEd, 5834, 006-2-jpg.4275, 22:52, 10 okt 2014, 13 mrt 2015, 669, 15:49
013-jpg.4276, Een tip van ProteQ dier en zorg, Vrij rondlopen zonder zorgen, Kattenforum SjEd, 5834, 013-jpg.4276, 22:52, 10 okt 2014, 13 mrt 2015, 669, 15:49
027-jpg.4277, Een tip van ProteQ dier en zorg, Vrij rondlopen zonder zorgen, Kattenforum SjEd, 5834, 027-jpg.4277, 22:52, 10 okt 2014, 13 mrt 2015, 669, 15:49
tuin-036-jpg.4278, Een tip van ProteQ dier en zorg, Vrij rondlopen zonder zorgen, Kattenforum SjEd, 5834, tuin-036-jpg.4278, 22:52, 10 okt 2014, 13 mrt 2015, 669, 15:49

Eiland Sajo

Eiland Sajo

Actieve kat

iemand ervaring met onderstaande omheining ? om katten in de tuin te houden ?
is een draaisysteem: zodat katten die over de omheining proberen geraken gewoon naar beneden vallen ...
op deze afbeelding is het in hout maar zou ook in metaal bestaan ..
- mijn vrees voor hout : rotten / uitzetten krimpen met temperatuur waardoor het niet meer draait ? = wel/niet waar ?
- metaal systeem ? iemand daar ervaring mee ? goed / slecht ?

Bijlagen

Eiland Sajo

Eiland Sajo

Actieve kat

ben ook geen voorstander van hout voor zulke zaken = maar het bestaat ook in plastic of metaal
=> bv het oscillot systeem = vraag me enkel af of er mensen zijn die hier problemen met hebben (net als hout)
dat het na een tijd niet meer zou draaien ..

vind het jammer dat de meeste systemen een gevangenis gevoel geven aan je tuin ...
(dank je voor de link)

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Daarmee dat wij gekozen hebben voor schrikdraden, dat is klein niet zo als die grote schuine ijzers. en het open gevoel blijft.
Het is dat of katten die vroeg of laat worden doodgereden, vermist, of vergiftigd. Denk dat de keuze rap gemaakt is dan.

Eiland Sajo

Eiland Sajo

Actieve kat

heb een tijd terug een schrikdradensysteem gevonden (ondergronds) speciaal voor katten
leek me ook wel interessant ...
- dacht enkel met zo"n systeem dat ze dan een halsband moeten dragen ...
- en wat als ze erover gaan, een schok krijgen, dan durven ze misschien niet meer terug ... ? geen idee

dilemma dilemma : niet simpel ...
jouw systeem werkt dat gewoon op dezelfde manier als paardenomheining ?

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

ondergronds heb ik nog nooit gezien, een draad die laag bij de grond gezet wordt wel, wordt voor honden gebruikt. En idd dan zit je met probleem ze breken uit en durven niet meer terug.
Geef mijn systeem maar wij zijn al meer dan 4 jaar content ervan.

Ellen Majeur

Ellen Majeur

Ik hou van katten

heb een tijd terug een schrikdradensysteem gevonden (ondergronds) speciaal voor katten
leek me ook wel interessant ...
- dacht enkel met zo"n systeem dat ze dan een halsband moeten dragen ...
- en wat als ze erover gaan, een schok krijgen, dan durven ze misschien niet meer terug ... ? geen idee

dilemma dilemma : niet simpel ...
jouw systeem werkt dat gewoon op dezelfde manier als paardenomheining ?
Ik heb deze catfence. Er zit een boekje bij waarin staat hoe je het je kat moet leren. Je bent er echt wel enige weken mee zoet en moet de instructies heel goed opvolgen, maar dan gaat je kat niet over de draad. Zodra hij een piepsignaal krijgt, dat gebeurt vóórdat er een schok komt, komt hij absoluut niet meer dichterbij. Het enige dat je goed in de gaten moet houden, is de batterij van de halsband. Als die leeg is, krijgt de kat geen piepsignaal meer en loopt hij door, zonder dus een schok te krijgen.

Bovenaan Onderaan