Er zijn catteries die jou pas de stamboom op willen sturen, na castratie van jouw kitten. Ik begrijp dat ten dele, want ook ik denk dat fokken een vak is dat veel kennis vereist als je het ras goed in stand wilt houden en gezonde kittens wilt produceren.
Toch houd ik er niet van dat een fokker dat voor jou bepaalt. Onze Phlyx werd door de fokker op een leeftijd van 11 weken (!) gecastreerd. Toen ik hem kwam bekijken, was "op wonderbaarlijke wijze, de avond ervoor", toch nog een testikel ingedaald en moest ik hem nog zelf laten castreren, om de stamboom te krijgen. Ook was Phlyx een maand ouder dan eerder gezegd en was hij de laatste kitten uit het nest. (Ik moest 300km reizen om hem te zien)
Dit was een erkende Sphynx cattery met een dijk van een website, en onder andere omstandigheden zou ik weg gegaan zijn en een andere cattery hebben geprobeerd.
Het was er echter zó vies en somber en Phlyx leek zo'n aardig ventje, dat ik hem niet achter kon laten.
Hij heeft nog steeds zijn ene bal en vertoont geen ongewenst gedrag, dus ik laat het zo. Onze Phlooph domineert hem graag in het spel en ik ben bang dat veranderingen in de rangorde kunnen plaatsvinden als Phlyx gecastreerd zou worden en in echt vechten heb ik natuurlijk geen zin.
Fokken laat ik aan toegewijde en gewetensvolle liefhebbers over.
Bij ons in de buurt waren toen totaal geen nestjes die goed gefokt leken te zijn, maar ik raad iedereen verder aan om het niet te ver weg te zoeken, zodat je vanaf jonge leeftijd, je kitten een aantal keren kunt gaan bekijken, zoals wij dat met Phlooph wel hebben kunnen doen.
Ik heb geen spijt van Phlyx, integendeel, maar van de cattery heb ik een vieze smaak over gehouden.