Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden
Hallo,

Ik heb een terugkerend probleem bij Huntley, mijn kater van 10 maanden.
Vanaf 5 maanden is hij af en toe gaan hoesten, dat kwam toen een paar keer in de week voor echter werd het steeds minder naarmate de tijd volgde.
Het komt nu hooguit 1x per week voor, soms zelfs maar 1x in de 2 weken.

Het zit zo: als Huntley aandacht wil en bij me komt kroelen en gaat spinnen dan begint hij opeens met een soort hoestje. Het lijkt alsof hij zich verslikt en alsof er slijm naar boven komt. Ik ben er niet helemaal uit of dit een soort nies of hoest is, maar het gebeurt in ieder geval na het spinnen/purren.

Hij oogt verder hartstikke gezond (glanzende, zachte vacht, schone ogen en oren, normaal tandvlees, geen diarree, hij is speels en eet goed), maar toch blijft dit terugkomen.
Ik heb een paar maanden geleden toevallig een filmpje kunnen maken van deze hoestbui, zie link naar video:
Weet iemand wat er mogelijk aan de hand is? Of heeft iemand ooit hetzelfde meegemaakt met zijn/haar kat?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ik heb het nog nooit gezien bij onze ragdolls. Wel dat ze raar doen als ze last hebben van een haarbal en die niet wil komen. :( Maar hoesten hebben ze nog nooit gedaan. Misschien eens bellen naar een dierenarts en vragen wat er aan de hand is met je katje.

Mijn Maine Coon krijgt soms ook zo'n soort hoestje. Ze likt vaak, aan meubels, dekens of aan je armen, meestal krijgt ze het daarna, ik heb het eens nagevraagd en toen werd er gezegd dat ze mogelijk een droge keel kreeg van het likken... Maar niks ernstigs, het is ook zo weer over.

Hallo,

Vanaf 5 maanden is hij af en toe gaan hoesten, dat kwam toen een paar keer in de week voor echter werd het steeds minder naarmate de tijd volgde.

Het zit zo: als Huntley aandacht wil en bij me komt kroelen en gaat spinnen dan begint hij opeens met een soort hoestje. Het lijkt alsof hij zich verslikt en alsof er slijm naar boven komt. Ik ben er niet helemaal uit of dit een soort nies of hoest is, maar het gebeurt in ieder geval na het spinnen/purren.

Hij oogt verder hartstikke gezond (glanzende, zachte vacht, schone ogen en oren, normaal tandvlees, geen diarree, hij is speels en eet goed), maar toch blijft dit terugkomen.
Ik heb een paar maanden geleden toevallig een filmpje kunnen maken van deze hoestbui, zie link naar video:
Weet iemand wat er mogelijk aan de hand is? Of heeft iemand ooit hetzelfde meegemaakt met zijn/haar kat?

Ja, ik heb het meegemaakt met Phlooph. In zijn eerste jaar heeft hij veel gehoest en het zag er altijd heel dramatisch uit.
Het is vanzelf minder geworden. Nu doet hij het nog 1x per 3 maanden denk ik.
Ik geloof niet dat het bij Phlooph iets met haar te maken had, want hij is pas na zijn 1e verjaardag haar gaan verliezen. Wel had ik gelezen dat hoesten iets met wormen te maken kon hebben. Ik herinner me de details niet zo goed alleen.
Voor de zekerheid maak ik altijd Phlooph zijn keelholte even schoon met een wijsvinger die ik eerst in water heb gedoopt en meestal hoest hij daarna niet meer.
Ik vind het ook wat raadselachtig maar het lijkt mij onschuldig, hoe heftig het er soms ook uitziet.

Geef hem maar eens wat haarbalpasta als hij een hoestbui heeft. Vaak is het dan over. Hij kan zich ook verslikken in zijn eigen speeksel.Maar als je het niet vertrouwd stuur het filmpje eens naar je dierenarts.

Geef hem maar eens wat haarbalpasta als hij een hoestbui heeft. Vaak is het dan over. Hij kan zich ook verslikken in zijn eigen speeksel.Maar als je het niet vertrouwd stuur het filmpje eens naar je dierenarts.

Aha! Verslikken in zijn eigen speeksel. Daar had ik nog nooit aan gedacht.
Phlooph heeft altijd een natte mond in vergelijking met Phlyx.
Net als de hond Ping Ping en die had dat hoesten ook enorm vaak in zijn jeugd.
Pippah, de andere hond heeft het nooit gehad, maar die heeft dus ook een drogere mond.
Ik denk, Lissy, dat je in ons geval de spijker op z´n kop hebt geslagen. Dank je!

Bedankt voor jullie reacties Ellen, Ivory en Lissy.
Huntley heeft nu al een tijdje niet meer moeten hoesten. Omdat hij dit altijd heeft direct na het spinnen denk ik dat het wellicht inderdaad een soort van verslikking is.
Ik was al bang voor feline astma... maar dan zou hij veel vaker moeten hoesten en niet alleen na het spinnen.

Mijn poes sanne doet dit ook,
maar die heeft een hartprobleem,
als zij knort doordat ik haar aait,
begint ze ook te hoesten,
ik weet niet tot hoeverre dit met haar hartje te maken heeft,
maar zij is de enige die dit doet!
is er als een goed naar het hartje van jou kat geluisterd?

Hallo,

Hoi mijn poes sirietje heeft precies hetzelfde ik loop al jaren bij de dokter ermee,kan een overblijfsel van niesziekte zijn ze heeft een rinoscopie gehad het slijm zat vast

Hoi mijn poes sirietje heeft precies hetzelfde ik loop al jaren bij de dokter ermee,kan een overblijfsel van niesziekte zijn ze heeft een rinoscopie gehad het slijm za
Hallo,

Hallo Desirée,

Ik heb een OSH kater - Benjamin - die af en toe ook zo'n hoestje heeft. Mijn DA heeft hem enkele keren onderzocht maar kon ook niets vinden en denkt dat het misschien een soort van bronchitis of een asthma hoestje kan zijn.
Daar kon ik verder ook niets mee en ben wel verder gaan zoeken en toen kwam ik bij toeval op een vernevelaar voor dieren echter niet voor Benjamin maar voor zijn zusjes die al 11 jaar niesziekte heeft en af en toe ook zo'n hoestje heeft.

De vernevelaars voor dieren vond ik belachelijk duur (bijna 80 euro) en heb ik er eentje gekocht voor de mens en in het doos zater er 2 maskertjes in een grote en een kleine, die van babies is.
Nu vernevel ik mijn poes met chronische niesziekte hiermee (die het toelaat!) en probeer ik Benjamin zo af en toe ook te vernevelen alleen vindt hij het niet leuk dus het kost mij moeite om dit goed te doen bij hem.

Je kunt nl. je kat op verschillende manieren vernevelen en dat kan je o.a. op deze website lezen:
Dieren vernevelen - Lavernevela

Het is alleen erg jammer dat er niet veel over dit vernevelen bekend is, dus bekijk die link. Mijn DA zei jaren geleden om met de poes in de douche te gaan staan om zo verlichting te geven, maar dat ging hem uiteraard niet worden.
De kat zal het vernevelen misschien niet zo leuk vinden, dus probeer het langzaam aan er aan te wennen. Ik doe NIET het masker over haar neusje heen maar laat haar op mijn schoot en spelenderwijs en vooral veel aaien dan blijft ze zitten en uiteindelijk is ze er na een paar dagen aan gewend geraakt.
Probeer de link hierboven eens uit en misschien krijg je een idee hoe je dit het best kunt aanpakken? Op dezelfde website is er een soort van succesverhaal van iemand die ik ken en al jaren tobt met haar Siamese kater en uiteindelijk een paar maanden geleden ook haar kat is begonnen te vernevelen, haar verhaal lees je hier:

Ik ben erg benieuwd of het vernevelen wat voor je kater is!! Het vervelende is dat er weinig bekend is over het vernevelen van katten, zelfs mijn uitstekende DA heeft mij dit nog nooit aangeraden en ben ik er zelf achter gekomen na 11 jaar tobben met de niesziekte van mijn poes. Benjamin heeft er ogenschijnlijk ook baat bij want hij hoest minder al moet ik hem nog meer laten wennen aan dit vernevelen.

Het vernevelen doe ik 2 keer per dag en per keer zo'n 10 minuten! Ik hoop dat je bijgaand filmpje van mijn poes Sydney die ik aan het vernevelen ben kunt zien.

Succes!! En laat je weten of het überhaupt wat is voor je kater? :happy-cat-emoji:

Groetjes, Hanny

Bijlagen

• e6666453-2091-4da1-b437-5d81ca742b15.mp4
    13,4 MB
Hallo Desirée, heb je de foto ook aan jouw DA laten zien? Ik heb Oosterse Kortharen die hebben nooit een haarbal. Dus ik kan ook niet echt veel aan jouw foto zien wat dat toch is?

Ben wel benieuwd wat jouw DA hierover te zeggen had?

Groetjes, Hanny

• :happy-cat-emoji:
  • :cat-heart-eyes-emoji:
  • :smirk-cat-emoji:
  • :omg-cat-emoji:
  • :tear-cat-emoji:
  • :tear-from-one-eye-cat-emoji:
  • :angry-cat-emoji:
  • Havermout
  • :BC1
  • :BC2
  • :BC3