Wat is er Nieuw?

Welkom bij kattenforum SjEd

Registreren Aanmelden

2 katten terroriseren hun huisgenootje

SamxRaw

SamxRaw

Kat

Hi!

Ik ben met mijn vriendin gaan samenwonen.
Voordat we gingen samen wonen had ik mijn 2 katten al en zij ook, het zijn alle 4 katers.
Ze zijn allemaal bijna even oud ( nu allemaal een jaartje of met een paar maandjes ouder).

Ze zijn met elkaar opgegroeid, we woonde best ver van elkaar af en namen onze katjes naar elkaar toe al sinds ze heel klein waren, we namen ze dan mee in de auto ze hadden geen stress, zaten rustig op de achterbank of op schoot totaal geen probleem. (we hadden natuurlijk ook de kennels op de achterbank als ze daar liever in wilde zitten maar die hadden we open zodat ze vrij door de auto konden bewegen)
Ook geen stress als ze bij mij thuis of bij haar thuis kwamen.
Ze waren heel lief met z'n alle samen, nooit vechten, ze speelde samen, kroelde samen, waste elkaar, sliepen samen etc etc.

Op gegeven moment begaf de auto het en waren we genoodzaakt om de katjes thuis te laten doordat we dan met de trein moesten, onze ouders zorgde dan 2/3 dagen voor ze en dan kwamen we weer terug en wisselde dat af met het naar elkaar toe gaan.

Na een paar maanden had m'n vriendin weer een auto en namen we mijn katten mee naar haar huis, het leek goed te gaan...

Totdat de 2 katten van haar de kleinste gingen aanvallen.
De kleinste heeft geen kwaad in de zin, is naar elke kat heel lief, blaast niet en daagt ook niet uit.
Haar 2 katten grijpen hem, uit het niets, als hij ergens rustig ligt te slapen vallen ze hem aan.
1 van haar katten speelt heel wild maar mijn katje geeft aan dat hij dat niet wilt maar de ander gaat toch door.
De 2e kat die hem aanvalt, valt hem echt aan alle plukken vliegen dan in het rond en het is zo vreselijk zielig om te zien hoe dat er aan toe gaat.
Het vreemdste is, is dat het niet constant fout gaat.
Ze slapen naast elkaar, eten samen soms wassen ze elkaar zelfs.

De gene die hem echt aan valt met de intentie van vechten die hebben we een week geleden laten castreren, in de hoop dat het dan wat beter gaat in het gedrag. ( dat is dus nog eventjes afwachten tot de hormonen afzakken, want echt verschil in gedrag is er nog niet )

De ander die hem grijpt om hard handig mee te gaan spelen willen we ook gaan castreren.
We zijn er zelf niet zo'n fan van om dat te doen, ik ben 2 jaar geleden mijn katje kwijt geraakt aan een hartfaal die hij kreeg terwijl hij aan het bijkomen was van zijn castratie, ik ben daar nog steeds niet overheen en vind het dood eng om de beestjes te castreren want ik wil niet nog een keer een beestje kwijt raken op die manier.
We hebben Feliway en Feliway friends uitgeprobeerd, werkt niet.
Als we met de vechtertjes en de kleinste willen spelen drukken de ander het kleintje weg omdat ze zo druk zijn en de kleinste het een beetje eng vind om zich daar in te mengen.

We geven de kat die aanvalt een time-out en zetten hem apart van de andere katten zodat hij rustig kan worden en de aangevallen kat tot rust kan komen.
De katten weten dat ze fout zitten op het moment dat ze aanvallen, zodra wij eraan komen om ze uit elkaar te halen gaat de kat die aangevallen heeft ervandoor en verstopt zich of rent weg.

Geen van de katten sproeit in huis.

De kleinste is en blijft heel vriendelijk naar alle katten, zodra hij ergens zit en 1 van de katten die hem zo nu en dan aanvalt is in de buurt geeft hij ze een mep de ander geeft dan een mep terug en verder doen ze niks, gaat weg of blijft zitten en snapt er niets van.

We zijn nu een beetje radeloos, voor ons idee hebben we alles geprobeerd wat we konden proberen. Ik hoop dat jullie nog ideeën hebben die we kunnen uit proberen.
De optie:'get rid of the cat' is absoluut GEEN oplossing.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Hoeveel open katten heb je nu nog?
Katten die gecastreerd/gesteriliseerd zijn en andere niet gaan vaak niet samen komt op den duur een concurrentie strijd...
Wat er is gebeurd met de castratie kan voorvallen maar dat is iets zelden.. dan kan je vragen naar gasnarcose dat kunnen ze perfect bijregelen. Maar ja hartfalen was een aandoening die hij had en daar is het mis gegaan maar veronderstel dat de andere katten dit niet hebben.
Laat iedereen steriel maken zoals het hoort blijft eventueel bij de castraties of wacht gewoon in de wachtzaal en vraag gelijk om kat weer mee naar huis te pakken geeft iets minder stress.
Geur van de dierenarts praktijk zal ook mss paar dagen strubbelingen geven maar goed weer geuren overbrengen en dan is dat ook gedaan.
Mss bij het ouder worden dat ze dat heen en weer gesleur wat moe zijn kat heeft graag haar gewoontes en sommige gaan veranderen als dit niet standvastig blijft...
Als jullie gaan samenwonen zou ik toch al paar weken op voorhand feliway insteken in stopcontact dit zijn synthetische feromonen die kat ook aanmaakt, het geeft kalmte en rust .. ik zeg ook erbij het is geen wondermiddel maar bij sommige werkt dit goed.. Zorg dat elke kat steriel is voor de verhuis....
En dan eens je in jullie nieuwe woonst zitten goed met ze bezig zijn, veel aandacht geven, veel spelen bv laserlichtje of hengel iets waar ze rap samen spelen... en belonen tss door..
Mogen ze buiten of zijn het binnen katten? Kan ook zijn dat ze wat teveel energie opbouwen en dat uitwerken op de zwakkere zie je nog al eens in groepen. Heb zelf grote groep en de seute katjes hier krijgen het soms ook mee van de sterkere karakters...

mariska31176

mariska31176

Beheerder
Medewerker
Beheerder

Zoals Catherine als zei, laat alle katten castreren, dan zal het een heel stuk rustiger worden. Natuurlijk zal er altijd wel een stoei partij zijn maar deze zijn altijd veel minder heftig dan echte gevechten.

Het duurt meestal een week of 6 eer alle hormonen uit het lichaam verdwenen zijn, tot die tijd goed in de gaten houden.

Mocht je weg willen voor bijvoorbeeld boodschappen, kun je er voor kiezen om ze apart te zetten, zodat ze geen ruzie kunnen maken als je er niet bent en de kleinste niet wordt aangevallen als je er niet bent.

Mocht het nog altijd misgaan als ze allemaal gecastreerd zijn, dan kun je ervoor kiezen om ze opnieuw elkaar te leren kennen.
Dus eerst een tijdje apart laten en dan voorzichtig weer bij elkaar laten onder toezicht.

Laat ons weten hoe het gaat, veel succes.

Catherine

Catherine

Moderator
Medewerker
Moderator

Gaat het al beter?

Bovenaan Onderaan